19.3. Josef = A máme tady další svátek

19.03.2020, 07:50, ZŠ


Na svatého Josefa vyskočí skopec na kopec a poděkuje hospodáři za přezimování.


Svatý Josef. Do roku 1951 bylo toto jméno nejčastějším křestním jménem v Čechách a na Moravě. Věděli byste, proč se mu říká Pepa?


Příbuzné slovo ke slovu skopec je např. skopové (maso). Víte, o jaké zvíře se jedná?


A teď dnešní hlavní úkol: vyskloňujte si jméno Josef (do Příšery písemně v jednotném i mn.čísle). Podle kterého vzoru se skloňuje? Která další klučičí jména (!! v původním znění, ne přezdívky nebo domácké podoby) z naší třídy se skloňují stejně?


Která „naše“ klučičí jména budou patřit k tzv.měkkému vzoru? (Prozradím vám, že jsou tři.) Proč asi?


Která slova z úvodní pranostiky budou patřit do skupiny k těmto třem jménům našich kluků? A proč? Pozor! U měkkých vzorů rodu mužského platí stejné pravidlo jako u tvrdých, tj. určujeme životnost, která se (většinou) shoduje s opravdovou životností.


Svá pozorování si můžete ověřit na str.104 a 108.


A aby děvčata nepřišla zkrátka, zjistěte, zda se všechna jejich/vaše jména skloňují podle jednoho ženského vzoru. Kterého? (Nezapomeňte, že Dáša je Daria, Sofča je Sofie, Bebe je Beáta, Viki je Viktorie atd…  wink


Odpovědi mi prosím pošlete zase na mail (třeba i o víkendu).

 


Matematika
Dnes si všichni do Příšery vyplníte „karanténní“ tabulku. Spočítejte, kolik hodin a minut jste bez školy, doma a kolik hodin se učíte:

den 11.3. 12.3. 13.3. 14.3. 15.3. 16.3. 17.3. 18.3. 19.3. 20.3.
hodin bez školy  5 10 15              
to je minut 225 450                
hodin "doma" 24 48                
to je minut 1440                  
délka mého učení v minutách (např.) 240 (např.) 75                

 

U kterého z údajů v tabulce se bude jednat o přímou úměrnost?

 

 

Výtvarka + slíbený úkol z Přírodovědy. Překreslit si obrázek ze str. 55 Dělení zeleniny můžete kdykoliv. Teď si ale vzpomeňte, jak jsme vyráběli ten hrozen vína v říjnu. Většina ho máte už doma, takže si postup práce můžete prohlédnout a připomenout.

 

Namalovali (natiskli) jste si vlastně hrozny dva (a oboustranně). Pak jste je vystřihli a jeden nastřihli do poloviny shora, druhý zase do poloviny zdola. Oba díly jste do sebe zasunuli a vznikl tak jakýsi 3D prostorový hrozen.

 

A teď: vyberte si např. květák, svazek ředkviček či mrkve, bylinky v květináči, salát, dýni, velkou papriku… Rajče, cibule, celer nebo kedlubna jsou menší, tak je můžete vyrobit v pravé velikosti, ale zato více kusů.


Tedy ještě jednou - namalujte/nakreslete dva stejně velké saláty, dýně apod. a vystřihněte je. Pak vše zopakujte z druhé strany vaší papírové zeleniny. Nakonec nastřihněte jeden výkres zdola a druhý shora. A zasuňte do sebe.


Už se na vámi „vypěstovanou“ zeleninku mooc těším!

 

Tak ještě zítra, a pak na dva dny „padla“!
Vaše třídní učitelka J.J.
 

 
« Zpět