Jazykový a poznávací zájezd do Londýna a jižní Anglie

01.06.2012, 16:34, ZŠ

Z naší školy se vydali vybraní žáci z 6. - 9. ročníku na šestidenní zájezd do Anglie. Cestovali jsme autobusem do Calais, odkud jsme se do Doveru přeplavili na trajektu.

Do Londýna jsme se dostali v ranních hodinách. Hned jsme začali navštěvovat tamní památky. Přecházeli jsme slavný most Tower Bridge s neogotickými věžemi skrývajícími mechanismus na zvedání mostu na proplutí velkých lodí. Navštívili jsme pevnost Tower, kde bylo uvězněno a popraveno mnoho vysokých šlechticů. Tuto stavbu zahájil Vilém Dobyvatel. Také jsme obdivovali vystavené královské korunovační klenoty v pokladnici Jewel House, které dokumentují historii a bohatství Velké Británie, místní krkavce a jejich strážce. Na procházce Londýnem jsme míjeli katedrálu sv. Pavla, 3. nejvyšší kopulovitou stavbu v Londýně, jehož architektem byl Ch. Wren. Skrývá sarkofágy významných osobností Anglie. Šli jsme kolem Tate Gallery of Modern Art – galerie světového moderního umění 20. století v budově bývalé elektrárny z r. 1947, dále po Millenium Bridge – mostě pro pěší, postaveném na přelomu tisíciletí, jež spojuje oblast Londýna mezi St. Paul a Globe. Paní průvodkyně nás zastavila také u Shakespeare´s Globe Theatre - zrekonstruovaného divadla Williama Shakespeara. Někteří z nás zatoužili zajít si dovnitř a poslechnout si některou z her slavného autora, ale to bychom se tu angličtinu museli asi učit mnohem poctivěji, že? Vyfotili jsme si Southwark Cathedral - katedrálu z r. 1607, kde byl pokřtěn rodák z Londýna John Harvard, zakladatel Harvardovy univerzity v USA. Také nás zaujal HMS Belfast – křižník Královského námořnictva z 2 sv. války, který byl v r. 1963 vyřazen a dnes slouží jako muzeum na řece Temži v centru Londýna. Červeným autobusem „double-deckerem“ jsme jeli na vlakové nádraží Waterloo, odkud jsme jeli vlakem do Windsoru. Je to příjemné malé městečko s typickými malými cihlovými domky a hlavně s Windsorským zámkem, který je nejstarší nepřetržitě obývanou královskou rezidencí. Dnes je zámek hlavním sídlem královny a její rodiny, která zde tráví mnoho víkendů. Večer jsme unavení cestovali do přímořského městečka Worthingu k vlakovému nádraží, odkud si nás po dvojicích či trojicích rozváželi anglické rodiny do svých domovů k ubytování. Každého z nás čekal příjemný rodinný typicky cihlový domek. Rodina každého z nás příjemně uvítala a zvala k teplé večeři – pizza a hranolky, boloňské špagety, kuřecí řízek s bramborem, tatarkou a vařenou zeleninou. Angličané vědí, že jejich typická jídla nemáme moc v oblibě, proto vaří „evropskou kuchyni“. Povídat jsme si mohli s nimi celý večer, ráno během snídaně a cesty autem zpět k našemu autobusu. Každý jsem byl vybaven balíčkem s jídlem a pitím na celý den.
Ráno po snídani v 7:30 hod. jsme odjížděli do malého městečka CANTERBURY, kde jsme si prohlédli známou Canterburskou katedrálu, která hrála v dějinách Anglie velkou roli a postupně se stala střediskem náboženství v Anglii. Po smrti Tomáš Becketa se stalo Canterbury poutním místem, kam přicházeli poutníci z Londýna a okolí uctít jeho památku. Geoffrey Chaucer, velký anglický básník, popsal příběhy těchto poutníků ve své knize Canterburské povídky. Městečko bylo kouzelné svou historií, svými malými historickými domky, místní historickou knihovnou, nákupní třídou, kde jsme nakupovali pro naše blízké.
Poté jsme odjeli do přímořského městečka BRIGHTON. Zastavili jsme se u moře, abychom obdivovali vápencové útesy Seven Sisters. Z autobusu nás paní průvodkyně upozornila na záhadné místo Long Man – na postavu muže, vytesaného do vápence a vysokého 69,2 m, zobrazeného na kopcích poblíž Eastburne. K večeru jsme pěšky procházeli BRIGHTON - přímořské lázně, Královský Pavilon - postavený v indicko – islámském slohu s řadou kupolí a minaretů. Prošli jsme se historickými uličkami “Lanes” - původní rybářskou osadou, dnes již luxusní nákupní čtvrtí s půvabnými stylovými budovami), a také po molu “Palace Pier” s různými atrakcemi pro děti. U moře jsme si fotografovali západ slunce a někteří z nás seběhli k moři pro mušle na památku. K večeru kolem 18. hodiny jsme odjížděli do Worthingu zpět do rodin a k teplé večeři.

Toto ráno jsme si o půlhodinu přispali a v 8 hodin odjeli za deštivého počasí na prohlídku HAMPTON COURT – přepychového paláce, který původně patřil kardinálu Wolseyemu. Když byl kardinál uvězněn jako velezrádce, převzal palác do svého vlastnictví král Jindřich VIII., který zde žil postupně se svými manželkami. Po prohlídce zámku jsme se pod deštníky procházeli překrásnými zahradami s rozkvetlými narcisy a krokusy až k labyrintu.
Poté jsme přejeli do WINCHESTERU – poklidného pohledného trhového města ležícího uprostřed lučin a záhonů řeřich. Ve skutečnosti může Winchester za svou slávu děkovat Alfrédu Velikému, který z něj v 9. století učinil hlavní město svého wessexského království. Pršet přestalo a za slunného počasí jsme navštívili místní katedrálu, jejíž stavba byla započata v roce 1079 a trvala 300 let. Zde jsme našli hrob slavné spisovatelky Jane Austenové, neboť zde v nedalekém domě bydlela.
O kousek dál jsme se přesunuli do gotické stavby Great Hall – pozůstatku hradu ze 13. století zničeného Cromwellem. Nejpozoruhodnějším předmětem je zde obrovský, 6 metrů široký barevný kotouč pověšený na zdi jako nějaký podivný starodávný terč. Údajně jde o kulatý stůl krále Artuše, ale práce pochází pravděpodobně ze 14. století. Za Tudorovců byla deska přemalována – Artušův portrét v horní části stolu až příliš připomíná Jindřicha VII.
K večeru jsme se naposled ubytovali v rodinách a ráno se s nimi rozloučili a předali jim naše „české“ dárky. Poslední den jsme se těšili moc na návštěvu Londýna. Tento den jsme měli nejhezčí slunné počasí. Říkali jsme, že poslední den byl „za odměnu“.
Začali jsme pěší procházkou kolem budovy Parlamentu, Big Benu, k Westminster Bridge. Fotografovali jsme vše a prohlédli korunovační kostel Westminster Abbey, kde se loňského roku vdávala Kate s princem Williamem, a kde jsou také pochováni téměř všichni angličtí panovníci a významné osobnosti až do r. 1760, konají se zde svatby a křtiny příslušníků královské rodiny.
Procházeli jsme Parliament Square po vládní ulici Whitehall, zastavili jsme se u Downing Street, kde v čísle 10 úřaduje a bydlí anglický ministerský předseda, fotografovali jsme se u Horse Guards u stráží na koni, dále jsme pokračovali přes St. James´s Park (nejstarší park v Londýně) k Buckinghamskému paláci, kde bydlí královská rodina. Její přítomnost se oznamuje vyvěšením královské standarty. Před palácem drží stráž královská garda. Je zde také socha královny Victorie, která jako první královna obývala pokoje paláce.
Poté jsme došli na Trafalgar Square s Nelsonovým sloupem vztyčeným na paměť vítězství admirála Nelsona nad Španěly v bitvě u Trafalgaru (1805), a s National Gallery (Národní galerie). Dovnitř jsme se šli podívat na impresionisty, hlavně na originál „Slunečnice“ od Vincentha van Gogha. Dále jsme šli na náměstí Piccadilly Circus, které je jedno z nejnavštěvovanějších náměstí v Londýně. Mladí lidé si zde dávají schůzky u kašny se sochou Erose a večer je náměstí typické svými obrovskými světelnými reklamami. Prošli jsme čínskou čtvrtí SOHO, kde někteří z nás navštívili čínskou restauraci s výborným jídlem. Poté procházkou přes Covent Garden – bývalý ovocný a zeleninový trh, kde je dnes spousta obchůdků, tržnice a oblíbené místo mladých umělců, kouzelníků, pouličních akrobatů a hudebníků, kteří baví chodce, jsme se na závěr dne dostali k vytoužené projížďce na obřím kole - London Eye, odkud vidíte místa v Londýně jako z letadla.
Z Londýna jsme vyjeli večer v půl osmé opět do Doveru na trajekt a v Praze jsme byli ve dvě hodiny odpoledne před školou.
Zážitků máme mnoho, zkušenosti s využitím angličtiny také. Jsme vděčni za naše krásné fotografie, které nám naše společné chvíle vždy připomenou.